Thursday, 14 April 2011

Bentuk

BENTUK
penghasilan bentuk melalui teknik lukisan
 

1. Bentuk mempunyai struktur jisim dan isi padu. Ia mempunyai lebih daripada satu permukaan dan bersifat tiga dimensi (3D)
2. Bentuk merupakan satu unsur yang amat penting dalam penghasilan karya seni yang bersifat realistik.
3. Penggunaan unsur-unsur seni yang lain dapat digunakan bagi menghasilkan bentuk seperti garisan, jalinan, rupa, ruang dan warna.
4. Garis luar sesuatu objek yang akan berubah mengikut arah pandangan mata.

Ciri-ciri bentuk

1. Bersifat tiga dimensi (3D) – mengandungi ketinggian, lebar dan kedalaman

2. Berstruktur - mempunyai rangka yang membolehkan membentuk form atau isipadu dengan tepat dan sempurna

3. Boleh dilihat dari semua arah – mempunyai lebih dari satu permukaan

4. Terdapat bayangan – mempunyai kesan cahaya dan bayang



Jenis-jenis Bentuk

A. Bentuk Konkrit

1. Bentuk sebenar yang bersifat 3 dimensi dan dapat dirasa, disentuh dan dilihat daripada pelbagai sudut.
2. mempunyai ciri-ciri nyata dan maujud (benar-benar wujud di hadapan mata)
3. Contoh benda berbentuk konkrit ialah seperti batu, kayu, meja, kereta dan sebagainya.

bentuk konkrit - meja

 
B. Bentuk Ilusi

1. bentuk ilusi ialah bentuk yang dihasilkan melalui kemahiran penggunaan unsur-unsur seni seperti warna, garisan dan lain-lain
2. Bentuk objek yang dilihat dan dihasilkan melalui lukisan, catan, fotografi, cetakan atau pada permukaan rata (bersifat dua dimensi)
3. Bentuknya tidak dapat disentuh tetapi hanya dapat dinikmati melalui deria penglihatan.
4. Bagi menghasilkan karya 2 dimensi yang dapat mencipta bentuk, penggunaan kesan cahaya dan bayang merupakan faktor terpenting.
bentuk ilusi teknik komputer grafik

bentuk ilusi teknik catan

 
Membina Bentuk Konkrit

Bentuk boleh dihasilkan melalui :-

1. Garisan – anyaman (rotan, lidi, buluh) , tenunan (benang, tali), lingkaran (dawai)
2. Rupa – potongan kadbod (polihidera), teknik lipatan kertas (seni origami), teknik lipatan kain (topologi)
3. Bentuk juga boleh dibina dengan menggunakan tanah liat, plaster of paris, kayu, lilin, sabun, batu, kaca dan sebagainya.

penggunaan unsur garisan iaitu daripada teknik anyaman dapat menghasilkan bentuk konkrit

 
penggunaak kertas yang disulam dan dilipat menghasilkan bentuk

lipatan-lipatan kertas mencipta bentuk konkrit

 
bentuk yang dihasilkan daripada bahan tanah liat

bentuk dicipta daripada plaster of paris

penggunaan kaca juga dapat menghasilkan bentuk

penggunaan bahan lilin

ukiran bentuk arca menggunakan sabun
 

Jalinan


Apa Itu Jalinan

1. Jalinan merupakan kesan yang terdapat pada permukaan sesuatu benda, seperti kesan pada permukaan kulit durian, kulit rambutan, tapak kasut, kulit kayu, bulu kucing, belang pada harimau dan lain-lain.

2. Jalinan pada benda buatan manusia dan benda ciptaan Tuhan memberi kesan tampak yang berbeza.

3. Setiap objek yang berjalinan, mempunyai fungsi dan nilai-nilai yang tersendiri.


jalinan pada kulit harimau belang

jalinan pada kulit siput

Contoh Jalinan Pada Alam Semulajadi

rekahan pada tanah

jalinan kasar pada permukaan batu

Contoh Jalinan Pada Benda Buatan Manusia
jalinan pada langit-langit rumah

Jenis-jenis Jalinan

1. Jalinan Sentuh

a. Merupakan kesan permukaan yang dapat dilihat dan dirasa melalui sentuhan seperti, permukaan batu, kulit kayu, kulit kerang

b. Jalinan sentuh dapat dipindahkan ke permukaan 2 dimensi melalui beberapa teknik seperti capan, cetakan, gosokan dan sebagainya

Jalinan Sentuh - kulit kerang


2. Jalinan Tampak

merupakan kesan jalinan yang hanya dapat dilihat tetapi tidak dapat dirasa melalui sentuhan seperti, sayap rama-rama, kulit tembikai, kertas pembalut hadiah, kertas dinding, corak tekstil dan sebagainya.

Jalinan Tampak - kertas dinding

Jalinan Tampak - kulit tembikai

Fungsi Jalinan

1. Sebagai Penyamaran - seperti sesumpah, serangga, harimau dan kuda belang

jalinan pada kuda belang

 
2. Menahan Geseran - tayar kereta, tapak kasut

tapak kasut

3. Sebagai hiasan - corak pakaian, corak kertas dinding

corak
4. Pengaliran air dan udara

jala ikan




Tuesday, 12 April 2011

Warna - Unsur-unsur Seni Reka



Pengenalan Warna

1. Tuhan telah menjadikan alam ini penuh dengan warna warni yang boleh dinikmati oleh manusia;
2. Manusia boleh membina imej dirinya dengan penampilan warna yang tepat dan sebuai mengikit situasi tertentu
3 Roda warna adalah gambaran visual warna ditetapkan mengikut hubungan warna antara watu sama lain.
4. Bermula dengan posisi roda warna, warna asas mempunyai jarak yang sama daripada satu sama lain, kemudian tercipta warna sekunder dan tertier.
5. Istilah-istilah ini merujuk kepada kumpulan atau jenis warna

roda warna

Jenis-Jenis Warna

Warna Asas

warna asas - merah, biru dan kuning

1. Warna asas atau warna primer merupakan warna dasar sesebuah warna
2. Warna-warna yang tidak boleh dibuat daripada campuran warna lain tetapi boleh menghasilkan warna kedua dan ketiga
3. Mempunyai kuasa yang hebat
4. Digunakan dalam penghasilan seni seperti poster, bendera, logo, lencana dan sebagainya

Warna Sekunder

warna sekunder - jingga, ungu dan hijau
1. Juga dipanggil warna kedua
2. Warna sekunder dicipta daripada campuran dua warna asas.
     Warna sekunder = warna asas + warna asas
3. Warna sekunder ialah jingga, ungu dan hijau
     a. Jingga = merah + kuning
     b. ungu = merah + biru
     c. hijau = kuning + biru

Warna tertier

warna-warna tertier

1. Dicipta daripada campuran warna asas dan warna sekunder di sebelahnya dalam roda warna
    warna tertier = warna asas + warna sekunder
2. Warna tertier terdiri daripada
     a. biru ungu = biru + ungu
     b. biru hijau = biru + hijau
     c. kuning jingga = kuning + jingga
     d. kuning hijau = kuning + hijau
     e. merah jingga = merah + jingga
     f. merah ungu = merah + ungu

CATAN - Media Catan


Catan Cat Poster


Catan Cat tempera


Catan Cat Gouche


Catan Cat Minyak


Catan Cat Air

Sunday, 10 April 2011

Lukisan Kreatif

Cuba anda lihat gambar di atas, macam real kan? Percayakah anda bahawa lukisan yang penuh seni ini hanya memerlukan kapur berwarna dan lantai sahaja? Namun, inilah satu lagi hasil kreatif manusia yang sentiasa bijak mencipta kelainan.
















Memang menarik dan kreatif. :-)

Wednesday, 6 April 2011

Abstract Art

Abstract art nonrepresentational art. Ornamental art without figurative representation occurs in most cultures. The modern abstract movement in sculpture and painting emerged in Europe and North America between 1910 and 1920. Two approaches produce different abstract styles:
images that have been 'abstracted' from nature to the pointwhere they no longer reflect a conventional reality, and
nonobjective, or 'pure', art forms, without any reference to reality.
Abstract art began in the avant-garde movements of the late 19th century - Impressionism, Neo-Impressionism, and Post-Impressionism. These styles of painting reduced the importance of the original subject matter and began to emphasize the creative process of painting itself. In the first decade of the 20th century, some painters in Europe began to abandon the established Western conventions of imitating nature and of storytelling and developed a new artistic form and expression.
Wassily Kandinsky is generally regarded as the first abstract artist. From 1910 to 1914 he worked on two series, Improvisations and Compositions, in which he moved gradually towards total abstraction. His highly coloured canvases influenced many younger European artists.
In France around 1907, the Cubists Pablo Picasso and Georges Braque also developed a semi-abstract style; their pictures, some partly collage, were composed mainly of fragmented natural images. By 1912 Robert Delaunay had pushed
Cubism
to complete abstraction. Many variations of abstract art developed in Europe and Russia, as shown in the work of Piet Mondrian, Kasimir Malevich, the Futurists, the Vorticists, and the Dadaists.
Sculptors were inspired by the new freedom in form and content, and Constantin Brancusi's versions of The Kiss 1907-12 are among the earliest semi-abstract sculptures. Cubist-inspired sculptors such as Raymond
Duchamp-Villon (1876-1918) and Jacques Lipchitz moved further towards abstraction, as did the Dadaist Hans Arp.

Two exhibitions of European art, one in New York 1913 (the Armory Show), the other in San Francisco 1917, opened the way for abstraction in US art. Many painters, including the young Georgia O'Keeffe, experimented with new styles. Morgan Russell (1886-1953) and Stanton Macdonald-Wright (1890-1973) invented their own abstract style, Synchronism, a rival to
Orphism, a similar style developed in France by Delaunay - both emphasized colour over form.

Abstract art has dominated Western art from 1920 and has continued to produce many variations. In the 1940s it gained renewed vigour in the works of the
Abstract Expressionists. In the 1960s Minimal art provoked outraged reactions from critics and the general public alike.

text is taken from:
The Hutchinson; Dictionary Of The Arts;
Movements, Terms, People: from Ancient Art to World Music.
© Helicon Publishing Ltd 1994. ISBN 1-85986-047-8 (paper).