Friday 11 November 2011

kepentingan kreativiti dalam pengajaran PSV

Ruang Lingkup kreativiti 
Kreativiti mempunyai ruang lingkup yang sangat luas seperti dalam pengkaryaan ,pemingkiran, dan pelbagai lagi.Bila bercakap tentang kretiviti kita semua tahu apa itu kretiviti.Kreativi ialah sesuatu yang asli dan berdaya cipta untuk menghasilkan karya yang baru.
Di sini saya mahu bercerita tentang kretiviti dalam ruang lingkup pemikiran .Kita semua sudah maklum yang setiap manusia itu mempunyai pemikiran kreatif.Cuma kita sahaja yang perlu bijak menggunakannya.Tapi kadang-kadang manusia tidak sedar yang mereka sememangnya kreatif.Sebabkan mereka kreatiflah mereka sering mencipta beribu alasan untuk membela diri sekiranya mereka melakukan kesalahan.
Apa itu pemikiran?Pemikiran ialah proses menggunakan minda untuk mencari makna dan pemahaman terhadap sesuatu, menerokai pelbagai kemungkinan idea atau ciptaan dan membuat pertimbangan yang wajar, bagi membuat keputusan dan menyelesaikan masalah dan seterusnya membuat refleksi dan metakognisi terhadap proses yang dialami
Terdapat beberapa teori daripada pengkaji pemikiran yang mengatakan sememangnya dalam
diri setiap individu mempunyai pemikiran kreatif. Pemikiran kreatif merupakan pemikiran yang kita lakukan setiap hari seperti pemikiran jenis lain juga.
Kita sering tertanya-tanya apakah perbezaan pemikiran kreatif dengan pemikiran yang lain itu? Abdullah dan Ainon mengatakan pemikiran kreatif ditandai oleh keupayaan melihat sesuatu daripada pelbagai sudut. Gaya pemikiran kreatif menghasilkan pelbagai kaedah atau cara untuk melakukan sesuatu.


Pemikiran kreatif mempunyai pelbagi ialah untuk matlamat.Disini terdapat beberapa matlamat menggunakan gaya pemikiran kreatif menghasilkan pelbagai persepsi, konsep, idea, cara menyelesaikan masalah, cara meleraikan konflik, rekacipta, strategi dan taktik, prosedur kerja, teori, hipotesis, peraturan, hasil perundingan dan sebagainya.

Apabila kita berfikir secara kritif pelbagai perkara yang ditimbulkan dan menjadi persoalan.Contohnya ialah:kita perlukan idea baru! ada atau tidak cara yang lain?cuba cari kaedah yang lebih mudah.ada atau tidak cara lain untuk menerangkan perkara ini?tolong fikirkan kemungkinan lain?kita tidak mahu lagi cara penyelesaian yang lama ,cara ini belum dicuba lagi,tentu ada cara lain,cari sumber yang baru dan pelbagai lagi.
Persoalan demi persoalan inilah yang menjadikan sesuatu yang ingin dihasilkan itu menjadi lebih baik dan berkualiti tinggi tidak kiralah dalam ruang lingkup apa sekalipun.

No comments:

Post a Comment